Nieuwe kleding

Kleren maken de man. En vrouw. Je kan ermee laten zien wie of wat je bent. Wat je belangrijk vindt, of juist niet. Vind jij duurzaamheid belangrijk? Denk je daaraan als je kleding koopt?

Veel kledingmerken hebben een zogenaamde ‘duurzame lijn’ in de rekken hangen. Daar hangen termen als ‘conscious’, ‘sustainable’ en ‘care’ aan. Dit zijn termen die iedereen mag gebruiken. Ze zeggen niets over hoe duurzaam die kleding dan precies is. Uit onderzoek in Europa bleek dat van 60% van de kleding onder zo’n noemer niet eens is na te gaan op welk vlak ze duurzamer zou zijn.
Zo’n 44% van de consumenten zegt te letten op duurzaamheid bij hun kledingaankoop. Daarbij gaat het ze om milieuvriendelijke productie én om eerlijke lonen voor producenten en arbeiders. De kledingindustrie is dan ook een sector die zwaar vervuilend is en waarin veel schendingen van mensenrechten plaatsvinden. Zo ontvangen arbeid(st)ers in kledingfabrieken geen leefbaar loon, werken ze in een onveilige omgeving, is er geen vakbondsvrijheid en vindt er op grote schaal intimidatie en discriminatie plaats. Echt duurzame kleding zou aan al die aspecten hoge eisen moeten stellen. Zover is het echter nog lang niet.

Merken

Televisieprogramma Radar ging langs bij winkels van grote kledingmerken om te vragen wat er zoal aan duurzame kleding verkrijgbaar is. Het personeel kon daar bedroevend weinig over vertellen; dat geeft wel aan dat duurzaamheid nog geen belangrijk thema is voor deze merken. Op papier zeggen de merken: we stellen hoge eisen aan hun leveranciers op het gebied van milieuvriendelijkheid en bijvoorbeeld vakbondsvrijheid. In de praktijk zijn ze echter niet bereid om daarvoor te betalen. Je mag dan dus niet verwachten dat er veel van terechtkomt.

Na de ramp in Bangladesh in 2013, waarbij een fabriek instortte en meer dan 1100 mensen om het leven kwamen, is er een Safety akkoord opgesteld. Dat gaat alleen over veilige werkomstandigheden in Bangladesh. Gelukkig heeft dat al voor verbeteringen gezorgd. Maar het zou nog mooier zijn als grote merken, zoals Levi’s, dat akkoord zouden ondersteunen en ondertekenen. Dat zou de standaard kunnen zetten voor vernieuwingen op andere vlakken en in andere landen. Er is meer toewijding van de kledingmerken nodig om echte stappen te gaan maken. Gelukkig is er al een aantal merken dat zich richt op milieuaspecten en/of eerlijke arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden.

Jouw rol

Maar ook jij als consument hebt een rol. Als iets weinig kost, betekent dat niet dat het heel goedkoop is. Het betekent dat iemand anders dan jij de prijs betaalt. Bijvoorbeeld de arbeider die een veel te laag loon kreeg, of het milieu dat ernstig is vervuild. Meestal is de kwaliteit van het kledingartikel een stuk minder dan van een duurder stuk. Omgerekend zijn de kosten per draagbeurt daarmee juist vaak hoger. Een broek van €10 die je maar 4 keer aan kan, kost €2,50 per keer dat je hem draagt. Een broek van €50 die je 50 keer aan kan, kost maar €1,00 per keer. Wat is dan echt goedkoop?

Tips

Hoe kan je je als consument nu duurzaam kleden? Hier een paar tips.

Koop minder en kies kwaliteit boven kwantiteit: het scheelt je tijd aan uitzoeken en proberen; het scheelt natuurlijk geld én minder spullen betekent minder stress. Spullen leveren meestal maar korte tijd een geluksgevoel.

Koop tweedehands: beter voor het milieu en beter voor de wereld. Vaak goedkoper en unieker.

Koop je iets nieuws? Kies dan een merk dat duurzaamheid in zijn DNA heeft, dat het echt meent. Je vindt ze op Goodonyou, de Fashionchecker of de website van Radar. Kijk ook op de website van zo’n merk: gebruiken ze vage termen of zijn ze heel concreet in wat ze doen? Stel er vragen over, bijvoorbeeld via social media.

Scroll naar top