In 2014 was er sprake van een forse groei (+6%) van het aantal Nederlandse huishoudens dat fairtrade levensmiddelen koopt.

Meer huishoudens kopen Fairtrade

4,8 miljoen Nederlandse huishoudens (63%) heeft in 2014 één of meerdere fairtrade producten gekocht. Dit zijn bijna 500.000 huishoudens meer dan een jaar eerder. Sinds 2011 is het aantal huishoudens dat fairtrade producten koopt met 13% gegroeid.

Groei in koffie, chocolade en ‘culinary’

De groei wordt vooral veroorzaakt door een stijging van het aantal kopers in de segmenten koffie (+21% ten opzichte van 2013) en chocolade (+7% ten opzichte van 2013). Een relatief klein maar sterk opkomend segment is ‘culinary’, waar Oosterse producten zoals kokosmelk, curry en kruidenpasta’s onder vallen. Het aantal huishoudens dat fairtrade ‘culinary’ producten koopt, is sinds 2011 met 71% gestegen.

Jongeren zorgen voor groei

De groei in 2014 wordt veroorzaakt doordat jongeren < 30 jaar en 40-49 jarigen meer fairtrade kopen. Het aantal 65-plussers dat fairtrade producten koopt is al jaren stabiel, terwijl deze groep landelijk juist groeit.

Fairtrade Week zorgt voor piek in aankopen

De acties rondom fairtrade producten van supermarkten, fairtrade gecertificeerde merken, de wereldwinkels en werkgroepen Fairtrade gemeenten hebben een positieve invloed op het koopgedrag van consumenten. Zo was er is een duidelijke stijging zichtbaar in het aantal kopende huishoudens in de weken rond de Fairtrade Week 2014 (week 44).

Het onderzoek

Deze resultaten komen voort uit representatief onderzoek van GfK, een internationaal bedrijf gespecialiseerd in onderzoek op het gebied van winkelomzetten e.d., naar aankoopgedrag van fairtrade levensmiddelen onder 6.000 huishoudens. De fairtrade levensmiddelen in dit onderzoek zijn producten met het Max Havelaar keurmerk en producten van het merk Fair Trade Original (meestal tevens met het Max Havelaar keurmerk).