Fairtrade International, de koepel-organisatie van het grootste deel van de Fairtrade organisaties in de wereld, meldt in haar jaarverslag dat de groei van de omzet van Fairtrade producten doorzet. Het volume Fairtrade gecertificeerde bananen, cacao, koffie, thee, bloemen & planten is gestegen. Het volume cacao steeg maar liefst met 27 %. Het volume suiker daalde helaas. Toename belangrijkste Fairtrade landbouwproducten

De onderstaande tabel geeft het volume (in 2015), en de toename van dat volume t.o.v. 2014, van de zes belangrijkste Fairtrade landbouwproducten. Samen vormen bananen, cacao, koffie, bloemen& planten, suiker en thee ca. 90% van de omzet aan Fairtrade producten.

Volume en toename Fairtrade producten 2015
volume (ton) toename
Bananen 553.000 12%
Cacao 102.000 27%
Koffie 174.000 18%
Bloemen en planten 747.500.000 (bossen/stuks) 6%
Suiker 154.500 -32%
Thee 12.500 3%
* toename is ten opzichte van 2014

Katoen is ook in volume toenemend Fairtrade landbouwproduct. Daar zijn echter op wereldschaal nog geen omzet cijfers over beschikbaar.

Fairtrade premie

Als bekend ontvangen Fairtrade producenten niet alleen een redelijk prijs voor hun producten, maar ook een premie. In 2015 was dat in totaal 138 milj. euro. Deze premie wordt bijvoorbeeld besteed aan scholing, infrastructuur en het verbeteren van de organisatie.

Fairtrade gecertificeerd én biologisch gecertificeerd

Milieu is van meet af aan belangrijke item geweest bij de voorwaarden voor Fairtrade certificering. Zeker in de beginperiode werd echter niet geheel voldaan aan de eisen voor biologische certificering. Ook de kosten belemmeren de biologische certificering. Echter, in toenemende komen Fairtrade producten op de markt die tevens biologisch gecertificeerd zijn. De onderstaande tabel geeft een beeld van de situatie in 2015 voor bananen, cacao, koffie, bloemen & planten, suiker en thee.

Percentage Fairtrade én biologisch gecertificeerd
Product %
Bananen 55
Cacao 21
Koffie 59
Bloemen en planten 0
Suiker 22
Thee 29

Fairtrade international

Zoals vermeld zijn de gegevens in de tabellen afkomstig van Fairtrade International. Fairtrade International is eind jaren tachtig van de vorige eeuw ontstaan vanuit een initiatief in 1988 van de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. In vele landen in Europa en Noord Amerika vond dit Fairtrade initiatief al snel navolging. Zo ontstond de Fairtrade Labelling Organisations (FLO). In 2004 werd de FLO gesplitst in twee onafhankelijke organisaties: Fairtrade International en FLOCERT. Fairtrade International bepaalt de eisen voor Fairtrade en steunt de producenten in ontwikkelingslanden; FLOCERT inspecteert en certificeert de producenten en de handelaren op basis van de eisen van Fairtrade International.

In de afgelopen 10 tot 20 jaar zijn ook los van Fairtrade International en FLOCERT andere Fairtrade certificeringsorganisaties ontstaan. Onder meer Ecocert Equitable (Frankrijk), Fair for Live (Zwitserland), Fairtrade USA, en Naturland Fair (Duitsland).

Fairtrade International is echter niet alleen het oudste, maar ook tegenwoordig nog het meest bekende en belangrijkste Fairtrade certificaat. Het representeert ca. 80% van de wereld Fairtrade verkoop. De hiervoor gemelde volumes van Fairtrade producten zijn in werkelijkheid dus nog ruwweg 20% hoger.