Rank a Brand is een website (www.rankabrand.nl), gebouwd voor en door consumenten. Met Rank a Brand heb je een handige tool (ook voor je smartphone!) om snel van de bekende merken de meest duurzame te kiezen! Op www.rankabrand.nl vind je in een oogwenk de eindresultaten van 600 veel voorkomende grote merken. De resultaten zijn zeer snel en goed leesbaar vermeld, zie de bijlage. Daarnaast geeft de website ook veel detailinformatie van de vermelde merken.

Doelstelling van Rank a Brand

Rank a Brand zet zich in voor een economisch, ecologisch en sociaal duurzame en eerlijke wereld. Concreet betekent dit: merken (bedrijven) aansporen om hun maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te verbeteren en zodoende duurzame producten aan te bieden. De duurzaamheid meet Rank a Brand op basis van de categorieën: klimaat, milieu, arbeidsomstandigheden/mensenrechten en diervriendelijkheid.

Hoe wil Rank a Brand voor verandering zorgen?

Rank a Brand geeft consumenten de mogelijkheid om te kiezen voor bedrijven die aangetoond hebben tonen dat zij oog hebben voor een groene en eerlijke wereld. Uit veel onderzoeken blijkt dat de meerderheid van de consumenten wel open staat voor “eerlijk” en “groen” consumeren. Maar dan moeten merken, die dergelijke producten leveren, wel gemakkelijk te vinden zijn. Op Rank a Brand vindt je duurzaamheids gegevens van een 600 tal belangrijke grote merken, met name in de sectoren kleding, schoenen, eten & drinken, elektronica en reizen.

Werken met vrijwilligers en onafhankelijk

Bij Rank a Brand wordt het grootste deel van het werk verzet door getrainde vrijwilligers. De website is opgezet door een Nederlander, maar wordt nu gesteund door tientallen vrijwilligers van vele nationaliteiten. De beperkt benodigde financiën komen voornamelijk van giften. Op deze wijze kan Rank a Brand strikt onafhankelijk blijven.

Hoe werkt Rank a Brand?

Om als consument meer duurzame keuzes te kunnen maken moet je makkelijk kunnen beschikken over de juiste informatie. Bedrijven moeten dus open zijn over hun beleid en prestaties voor duurzaamheid. Rank a Brand raadpleegt daarom primair informatie die merken via hun websites beschikbaar maken, bijvoorbeeld in de vorm van een MVO rapport en gegevens over keurmerken. Geeft een merk geen informatie over duurzaamheid, dan sta je als consument – op zoek naar de meest duurzame keuzes – buitenspel. Rank a Brand zet zo’n bedrijf dan onderaan de ranglijst met een negatief koopadvies. De ervaring is namelijk dat, als een merk geen informatie verstrekt over duurzaamheid, het bedrijf daar ook weinig of niets aan doet.

Jaarlijks onderzoek

Rank a Brand onderzoekt jaarlijks of er veranderingen zijn opgetreden. De resultaten van zowel het eerste onderzoek, als van de jaarlijkse controles worden aan de bedrijven voorgelegd met het verzoek om er op te reageren. Pas daarna worden de resultaten gepubliceerd.