Dat verfrist, een flesje of blikje ijskoude frisdrank. De manier waarop bij veel populaire frisdranken rekening wordt gehouden met mens en milieu is echter niet zo sprankelend. Denk daarom eens aan het zeer duurzame en zeer goedkope alternatief: kraanwater. Frisdrankmerken hebben te maken met het minimaliseren en verduurzamen van hun energie- en watergebruik, duurzamere of gerecyclede verpakkingen en het inkopen van eerlijk geproduceerde suiker en andere ingrediënten. Onderzoek toont aan dat nog maar weinig frisdrankmerken laten zien dat ze er wat aan doen.

Dit artikel is deels gebaseerd op gegevens van Rank a Brand, een onafhankelijke grote Europese vergelijkingswebsite op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid van consumentenmerken.

Nog veel te verbeteren

Rank a Brand onderzocht 29 frisdrankmerken op duurzaamheid. Daarbij is gekeken naar door het merk vrijgegeven beleid. Welke voornemens zijn er om bij de productie rekening te houden met het klimaat, het milieu en arbeidsrechten? Uit het onderzoek blijkt dat maar één merk – Lemonaid – een B-label heeft behaald, 26 van

de 29 onderzochte merken kregen slechts een E- label (laagste score) of D-label. Ook blijkt dat vaak niet of beperkt wordt gerapporteerd over de praktijk op het gebied van duurzaamheid.

De koplopers

Lemonaid is duidelijk het best presterende merk met een score van 14 van de maximaal haalbare 24 punten. Lemonaid behaalde vooral veel punten op het gebied van arbeidsrechten, maar ook scoorde het merk met het inkopen van milieuvriendelijk gecertificeerde suiker en andere grondstoffen. Na Lemonaid scoorden twee andere merken, Bionade en Premium-Cola, het beste met een C-label door 11 van de 24 punten te behalen. Bionade sprong eruit door haar milieubeleid en Premium-Cola door het beleid voor arbeidsrechten.

Algemene trends

Veel onderzochte merken hebben al wel beleid gemaakt voor klimaatbescherming, milieuvriendelijkheid en respect voor arbeidsrechten. Maar ze melden niet of niet duidelijk wat zij in de praktijk doen. En natuurlijk zijn vooral daden nodig. Transparantie is daarbij essentieel! Veel van de beoordeelde merken vallen onder grotere merken waardoor scores van die dochtermerken overeenkomen met het ‘moedermerk’. Zo behaalden de merken die onder Coca-Cola vallen (Fanta, Sprite en Cola Light), PepsiCo (7UP en Punica), Dr Pepper en Red Bull, allemaal een D- of E-label. Twee merken scoorden zelfs nul punten, namelijk Raak en The Original London (Tonic).

Kraanwater een zeer duurzaam alternatief

Water is op een warme dag ook zeer verfrissend. Deskundigen (bijvoorbeeld het Voedingscentrum, een overheidsinstantie voor gezonde en duurzame voeding en Milieu Centraal) geven aan dat kraanwater vele malen beter is voor het milieu dan flessenwater en alle andere dranken uit de fles. Dat komt vooral doordat voor kraanwater helemaal geen verpakking nodig is. De milieu belasting zit vooral in het verpakkingsmateriaal. Het schoonmaken, transporteren, produceren en afdanken van de flessen kost veel energie. Vooral de wegwerp PET-fles, waarin water en veel frisdranken worden verkocht, is een belasting voor het milieu. Ons kraanwater is heel goed drinkbaar. Daarvoor worden zelfs nog strakkere normen gehanteerd dan voor bron- en mineraalwater. Het Nederlandse kraanwater behoort tot de beste op de wereld. Koop je toch voorverpakt water, spaar dan het milieu door een statiegeldfles te kopen in plaats van een wegwerpfles. Of hergebruik het flesje door het te hervullen met kraanwater. Het is wel verstandig om bij hergebruik van flesjes deze regelmatig goed uit te wassen, of te spoelen met soda.

Kraanwater is een zeer goedkoop alternatief

Het Voedingscentrum geeft aan dat je jezelf een hoop geld kunt besparen door kraanwater te drinken. Voor 1 euro kun je het hele jaar water drinken, als je uitgaat van 1,5 liter per persoon per dag. Flessenwater is dus 150 tot 500 keer zo duur.

Werkgroep Teylingen Fairtrade

Dit is een artikel van de werkgroep Teylingen Fairtrade. De werkgroep, bestaande uit vrijwilligers en een ambtenaar van de gemeente, zet zich actief in voor het behoud van de titel Teylingen Fairtrade gemeente. Kijk voor meer informatie op www.teylingenfairtrade.nl of zie www.facebook.com/FairtradeTeylingen. Reacties welkom, s.v.p. naar info@www.teylingenfairtrade.nl.