Rank a Brand, een onafhankelijke website, gebouwd voor en door consumenten, heeft weer een nieuwe sector onder de duurzame loep genomen: cosmeticamerken. Er is gekeken naar de prestaties op de gebieden klimaat, milieu & dierenwelzijn & gezondheid en arbeidsomstandigheden.

Het blijkt dat de overgrote meerderheid van de cosmeticamerken nog altijd slecht presteert. Gelukkig zijn er echter wel uitzonderingen te vinden. Het volledige rapport vind je op www.rankabrand.nl. Het rapport kwam tot stand in samenwerking met de “StoereVrouwen”, een platform voor duurzaam en hip winkelen.

De winnaar

Het best presterende merk is Weleda, met 17 van de 26 in totaal te behalen punten (65%). Deze score levert het merk een B-label op, wat betekent dat het merk goed op weg is richting duurzaamheid. Weleda doet het vooral goed op het gebied van milieu- en gezondheidsbeleid. 15 punten werden behaald op dit onderdeel, terwijl maximaal 18 mogelijk was. Het merk gebruikt alleen natuurlijke ingrediënten voor zijn producten en maakt geen gebruik van mogelijk schadelijke stoffen zoals synthetische geurtjes. Weleda maakt ook geen gebruik van dierproeven, gebruikt voornamelijk hernieuwbare en/of biologisch gecertificeerde ingrediënten en laat een duidelijk beleid zien om het gebruik van water, materialen, afval en verpakkingen te verminderen. Op het gebied van klimaat behaalde Weleda echter slechts 1 van de 4 te behalen punten. Zo nam de CO2 uitstoot van het bedrijf met 11% toe (2015 t.o.v. 2014). Ook op het gebied van arbeidsomstandigheden scoort het bedrijf slechts 1 van de 4 te behalen punten, met name omdat het niet transparant is over welk deel van de grondstoffen, afkomstig uit tropische landen, is geproduceerd onder sociaal verantwoorde arbeidsomstandigheden.

Ook B-label,d.w.z. goed op weg naar duurzaamheid

Met een score van 58% krijgen Dr. Hauschka, Logona en Santé ook het B-label. Net als Weleda presteren deze merken goed op het gebied van milieu en gezondheid. Dit wordt bereikt door onder meer het verminderen van schadelijke stoffen, geen gebruik van stoffen die uit aardolie worden gemaakt en het minimaliseren van afval, inclusief het jaarlijks rapporteren over de jaarlijkse voetafdruk voor afvalmaterialen. Evenals Weleda presteren deze merken aanmerkelijk minder goed op de gebieden klimaat (1 of 2 van de 4 te behalen punten) en arbeidsomstandigheden (steeds maar 1 van de 4 te behalen punten). C-label, d.w.z. redelijk op weg richting duurzaamheid

Vier andere merken, Botanique (score 54%), Lavera, Living Nature en Zao (alle drie 46%), kregen het C-label van de onderzoekers. Dit geeft dus aan dat ze redelijk op weg zijn richting duurzaamheid. Maar bij het C-label zijn er nog genoeg verbeteringen mogelijk, vooral als het gaat om het juist en volledig informeren van consumenten. Bij Botanique moet worden gemeld dat dit merk volledig zwijgt over kinderarbeid en gedwongen arbeid bij de productie van de gebruikte grondstoffen uit tropische landen; dit merk behaalt 0 van de 4 te behalen punten op het gebied van arbeidsomstandigheden.

De algemene trend

De prestaties van de cosmeticasector als geheel zijn niet iets om trots op te zijn. Van de 30 onderzochte merken komen 22 niet verder dan een score van 30%. Van deze 22 merken krijgen negen zelfs het laagst mogelijke label, het E-label, wat betekent dat de verantwoordelijke consument deze merken voorlopig beter links kan laten liggen. Deze negen merken zijn Aveda, Biodermal, Kruidvat, Estée Lauder, Hema, Mac, Rituals, De Tuinen en Rimmel London. Een positief punt is dat alle merken al een beleid laten zien om hun CO2-uitstoot te verlagen. Daar staat helaas tegenover dat dit beleid ook veelal alles is wat de merken laten zien op dit vlak. Concrete resultaten van het beleid worden bijna niet gemeld.

Een ander gebied waar nog veel te verbeteren valt is arbeidsomstandigheden. Veel grondstoffen komen uit lage-lonen-landen. Op drie van de vier criteria die onderzocht zijn binnen dit thema werd door geen van de merken positief gescoord. Positief is wel dat een meerderheid van de onderzochte merken (23 van de 30) althans deels grondstoffen kopen van plantages die geen gebruik maken van kinder- en gedwongen arbeid en betere werkomstandigheden voor de boeren kennen. Helaas ontbreekt dan vaak welk deel het hier om gaat.